Selecteer een pagina

methodieken

mindfulness bij ziekte & pijn

In de breathworks 8 weken training ‘leven met ziekte en pijn’ ga je met de volgende mindfulness beoefeningen aan de slag:

ademgewaarzijn

We beginnen met het onderzoeken van onze ademhalingsgewoontes. Zo kunnen we leren hoe we de natuurlijke ademhaling kunnen gebruiken als een hulp bij het omgaan met onze pijn, ziekte of stress.

We moedigen mensen aan om ademhalingsgewoontes te ontwikkelen waarbij we in onze ervaring ademen. We leren hoe we de ademhaling kunnen gebruiken om weerstand tegen pijn of ziekte te verzachten en spanning kunnen laten gaan.

bodyscan

De body scan helpt ons gewoontes aan te kweken waarbij we ons gemakkelijker in ons lichaam voelen en meer gewaar zijn zijn van ons lichaam. We nemen een comfortabele houding aan (liggend of zittend) en gaan met ons gewaarzijn door het ganse lichaam.

We maken gebruik van de ademhaling als hulp bij het loslaten van gebieden van pijn en/of spanning.

bodyscancd-doos

 

een set begeleide meditaties helpt je om thuis de bodyscan te beoefenen

3 minuten ademruimte

Dit is een zeer doeltreffende wijze om terug naar een gewaarzijn van jezelf te gaan midden in het dagelijkse leven. We leren je hoe je een pauze van drie minuten kan nemen in gelijk welke activiteit waarmee je bezig bent. Je kan je gewaarzijn dan rustig laten rusten bij de ademhaling.

Dit kan een opvallend doeltreffende manier zijn om een gevoel van kalmte, vrede en aanwezigheid in je ervaring te brengen. Daarna kan je je, opgefrist en gefocused, weer richten op wat je aan het doen was.

het anker van de ademhaling

In deze meditatie beoefening richt je je diepgaander op de ademhaling dan je voorheen deed. Door deze beoefening leren we stil te zijn en te luisteren naar onszelf. We kunnen onze gedachten, gevoelens en sensaties zien komen en gaan, zonder ze als goed of slecht te beoordelen, zonder er ons mee te identificeren of ze weg te duwen, we laten ze gewoon zijn zoals ze zijn. Veranderingen die we zouden willen maken, gebeuren soms als we gewoonweg bij onze ervaring zijn zonder die op actieve wijze te proberen veranderen.

Het feit dat we ons van iets gewaar zijn, kan voldoende zijn om het te laten veranderen, zonder dat we ook maar iets hoeven te doen.

gewademhcd-doos

 

een set begeleide meditaties helpt je om thuis de bodyscan te beoefenen

 

 

meditatie op het vriendelijk gewaarzijn

Deze meditatie beoefening vormt in vele opzichten het hart van het Breathworks programma. We nemen eerst even de tijd om ons gewaar te zijn van de onaangename en de aangename aspecten van onze eigen ervaring in het huidige moment en vermijden daarbij het wegduwen van het pijnlijke enerzijds en het vastgrijpen van het plezierige anderzijds. Hierdoor kan een gevoel van zachte stabiliteit en kracht ontstaan.

We verruimen vervolgens ons veld van gewaarzijn zodat het andere mensen omvat en we reflecteren op alles wat we delen: de ademhaling, plezier, pijn en vele andere basis gemeenschappelijke menselijke ervaringen.

vriendcd-doos

 

een cd met begeleide meditaties helpt je om thuis de bodyscan te beoefenen

 

la condition humaine

We moedigen mensen aan om hun toestand als een gelegenheid aan te wenden om dieper in de toestand van het mens-zijn te kijken. Elk lichaam is onderworpen aan de ziekte en het verval dat gepaard gaat met ouder worden. We kunnen leren de fijne lijn te bewandelen tussen het onszelf helpen op elke mogelijke wijze enerzijds en het aanvaarden van de onvermijdelijke moeilijkheden van het leven anderzijds. Door dieper te kijken naar het mens-zijn kunnen we in het reine komen met onze eigen moeilijkheden en tegelijk ook empathie ontwikkelen voor anderen die lijden.

bewegen in gewaarzijn

Gewaarzijn beoefen je niet alleen op het meditatiekussen maar kan je –  zoals de Boeddha het 2500 jaar geleden al aangaf  – al zittend, liggend, staand en lopend . We bewegen in gewaarzijn.

In de cursussen nemen we wat zachte lichaamsoefeningen (gebaseerd op yoga en pilates) in het programma op. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor Breathworks door een zeer ervaren yoga leraar. Ze zijn geschikt voor iedereen doordat ze  heel gemakkelijk aan te passen zijn aan verschillende noden. Daardoor zijn ze geschikt zijn voor mensen die leiden aan een uiteenlopende waaier van fysieke condities. We bekijken waarom het belangrijk is het lichaam in een zo goed mogelijke conditie te houden en daardoor een cyclus van onbruik, verlies van functionaliteit en meer pijn en vermoeidheid te stoppen.

In de cursus ‘gelukkig leven met stress’ leren we je ook de loopmeditatie.

bewegenhandboek

 

in het handboek bij de cursus krijg je een gedetailleerde beschrijving van de liggende, staande en zittende bewegingen

pacing & gewaarzijn in het dagelijks leven

Gewaarzijn blijft niet beperkt tot het meditatiekussen. In het ideale geval beoefenen we het steeds meer in het dagelijks leven en ervaren door gaandewijs meer keuze en initiatief. In de cursus reiken we je een reeks beoefeningen om gewaarzijn meer en meer te beoefenen gedurende de dag.

pacing: een mindfulness ritme

Voor mensen met chronische ziekte & pijn is het belangrijk een regelmatig ritme in hun leven te brengen.
We leren gewaarzijn te brengen in de activiteiten van het dagelijkse leven en leren daardoor de vaak voorkomende neiging overwinnen om ons te overdoen op goede dagen en in elkaar te zinken op slechte dagen. Deze neiging gaat vaak gepaard met emoties van onrealistische hoop gevolgd door frustratie en wanhoop.
We doen wat detectivewerk naar onze dagelijkse activiteiten en gebruiken daarvoor dagboeken en quotering van symptomen. Zo proberen we ons meer gewaar te worden welke activiteiten voor vermeerdering van pijn en ziekte zorgen.

mindf daily lifein de cursus leer je hoe je basislijnen kan opstellen aan de hand van een analyse van je activiteiten doorheen de dag. Het boekje ‘mindfulness in het dagelijks leven’ beschrijft het breathworks pacing programma – dit ontvang je bij deelname aan de cursus.

 

 

 

 

Bij deelname aan de cursus ‘leven met ziekte en pijn’ ontvang je een handboek. Je krijgt ook de toegang tot een set begeleide meditaties die je kan downloaden. Je kan ze bij deelname aan de cursus ook als een set van 6 cd’s aankopen voor de prijs van €12.handboek

oefenboek

3cd_icon

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com