mindfulness bij stress

mindfulness bij de moeilijkheden en uitdagingen van alledag

Mindfulness bij stress

Vind je leven terug!

Dit 8-weken programma is geschikt voor iedereen die te maken heeft met om het even welke vorm van stress, en ook voor zij die een groter gevoel van vervulling, betekenis en rijkdom in het leven wensen te ervaren.

We leren je niet enkel manieren om je stress te verminderen maar ook manieren om ‘stressbestendig’ te worden zodat je de moeilijkheden van het leven beter aankan.

Deze cursus is ook geschikt als je aan de slag wilt met mindfulness zonder dat je op dit moment een specifieke vorm van stress ervaart.

 

Je leert:

  • adem gewaarzijn
  • lichaamsgewaarzijn en ontspanning
  • training in hoe je met stressvolle situaties kan omgaan in het dagelijks leven
  • het terug ontdekken van het aangename in je ervaring – ook al ervaar je stress en uitdagingen
  • het ontwikkelen van een breed perspectief op je situatie
  • de beoefening van mindfulness, dit omvat onder andere gewaarzijn van je ervaring van dat moment en het cultiveren van vriendelijkheid ten aanzien van jezelf en empathie voor anderen
  • hoe mindful om te gaan met moeilijke gedachtes en emoties
  • hoe mindful om te gaan met piekeren en zorgen maken

en nog veel meer …

 

“Deze cursus heeft een transformerend effect op mijn benadering van het leven van alledag gehad. Misschien is het voor het eerst in mij leven dat ik in staat ben niet meer zo automatisch te reageren op de uitdagingen die het leven ons onvermijdelijkt allemaal biedt. Ik ben in staat om veel meer te kiezen hoe ik ermee omga.”

 

AK, hoofd boekhouding

Principes

 

De benadering van Breathworks steunt op een aantal basisprincipes:

  • primaire versus secundaire pijn
  • mindfulness
  • het breathworks 5 stappen proces
mindfulness pijn en lijden

primaire versus secundaire pijn

 

In de cursus leer je het onderscheid maken tussen

primaire pijn
Dit zijn pijnlijke fysieke sensaties, mentale toestanden of stressvolle omstandigheden die op bepaalde momenten een deel van onze ervaring uitmaken.
Wij helpen je bij het vinden van manieren om die te aanvaarden.

secundaire pijn
Dit is de pijn die ontstaat door al onze reacties en weerstand op deze primaire moeilijke ervaringen, reacties zoals fysieke spanning, angst, negatieve gedachtepatronen, piekeren, jezelf verdoven, weglopen, …
Wij helpen je bij het verminderen of zelfs overwinnen van dit niveau van pijn. Dit zal de kwaliteit van je leven verbeteren, vaak op ingrijpende manier.

 

mindfulness

 

De voornaamste manier waarop je de primaire pijn kan leren aanvaarden en de secundaire pijn achter kan laten is door de beoefening van mindfulness, door aanwezig en wakker te zijn in het leven van elk moment, zelf als het moeilijkheden bevat.

Door de beoefening van mindfulness krijg je meer keuze en vrijheid in hoe je met de dingen omgaat in plaats van op automatische manier te reageren. Je leert ook hoe je de verschillende aspecten van je leven in je ervaring kan ‘houden’ en dit leidt tot een gebalanceerder en stabieler perspectief op het leven.

Bij het onderdeel methodieken kan je ontdekken hoe we bij breathworks concreet mindfulness beoefenen.

 

mindfulness breathworks 5 stappen proces

het 5 stappen proces

Het 5 stappen proces leert ons werken met 5 verschillende aspecten van mindfulness:

  • gewaarzijn: het aanwezig zijn in de gevoelde ervaring van elk moment.
  • dichter bij het onaangename gaan: in plaats van ons gewoonte het onaangename weg te duwen, kunnen we ook leren het onaangename dat soms onvermijdelijk is, te aanvaarden.
  • het aangename opzoeken: bewust ons gewaarzijn brengen in de prettige ervaringen van elk moment. Vaak hebben we de gewoonte afgeleerd te genieten van alle kleine dingen die ons leven de moeite waard maken.
  • het groter vat of perspectief: een breed gewaarzijn waarin we onze hele ervaring kunnen leren omvatten, zowel het onaangename als het aangename. Dit gewaarzijn biedt ons een breed perspectief op zowel onszelf als de wereld.
  • keuze: mindfulness geeft ons de ruimte op creatieve wijze te kiezen hoe we omgaan met wat zich in ons leven afspeelt, in plaats van het handelen volgens automatische gewoontes.

In een 8 weken cursus leren we je stap voor stap hoe je deze aspecten van mindfulness kunt beoefenen en een plaats geven in je leven.

 Methodieken

In de breathworks 8 weken training ‘leven met stress en burnout’ ga je met de volgende mindfulness beoefeningen aan de slag:

ademgewaarzijn

We beginnen met het onderzoeken van onze ademhalingsgewoontes. Zo kunnen we leren hoe we de natuurlijke ademhaling kunnen gebruiken als een hulp bij het omgaan de stress of spanning die we ervaren.

We moedigen mensen aan om ademhalingsgewoontes te ontwikkelen waarbij we in onze ervaring ademen. We leren hoe we de ademhaling kunnen gebruiken om weerstand te verzachten en spanning kunnen laten gaan.

mindfulness in het dagelijks leven

Mindfulness houdt de beoefening van meditatie in (op een ritme en met een duur die voor jou op dat moment geschikt is).

Maar we beoefenen mindfulness niet enkel op het meditatiekussen (of stoel of mat …). Mindfulness kunnen we in heel veel momenten van de dag beoefenen en deze dagdagelijkse beoefening geeft ons nog dieper toegang tot de weldaden die mindfulness ons kan bieden.

In de cursus bieden we je verschillende beoefeningen – korter of langer – die je kan integreren in het leven van elke dag. Dus ook in een leven waar niet zoveel tijd is voor meditatie, kan je dus mindfulness beoefenen.

bodyscan (kort of langer)

De body scan helpt ons gewoontes aan te kweken waarbij we ons gemakkelijker in ons lichaam voelen en meer gewaar zijn zijn van ons lichaam. We nemen een comfortabele houding aan (liggend of zittend) en gaan met ons gewaarzijn door het ganse lichaam.

We maken gebruik van de ademhaling als hulp bij het loslaten van gebieden van spanning. De bodyscan geeft ons en ons lichaam de ruimte om op ons eigen ritme neer te zakken, zachtjes te laten gaan naar de aarde toe.

Deze meditatie kan je als 10-minuten meditatie of voor een langere duur beoefenen.

 

3 minuten ademruimte

Dit is een zeer doeltreffende wijze om terug naar een gewaarzijn van jezelf te gaan midden in het dagelijkse leven. We leren je hoe je een pauze van drie minuten (of korter of langer) kan nemen in gelijk welke activiteit waarmee je bezig bent. Je kan je gewaarzijn dan rustig laten rusten bij de ademhaling.

Dit kan een opvallend doeltreffende manier zijn om een gevoel van kalmte, vrede en aanwezigheid in je ervaring te brengen. Daarna kan je je, opgefrist en gefocused, weer richten op wat je aan het doen was.

het anker van de ademhaling (kort of langer)

In deze beoefening richt je je diepgaander op de ademhaling dan je voorheen deed. Door deze beoefening leren we stil te zijn en te luisteren naar onszelf. We kunnen onze gedachten, gevoelens en sensaties zien komen en gaan, zonder ze als goed of slecht te beoordelen, zonder er ons mee te identificeren of ze weg te duwen, we laten ze gewoon zijn zoals ze zijn. Veranderingen die we zouden willen maken, gebeuren soms als we gewoonweg bij onze ervaring zijn zonder die op actieve wijze te proberen veranderen.

Het feit dat we ons van iets gewaar zijn, kan voldoende zijn om het te laten veranderen, zonder dat we ook maar iets hoeven te doen.

Deze meditatie kan je als 10-minuten meditatie of voor een langere duur beoefenen.

aanvaarden in mededogen (kort of langer)

In deze beoefening laten we onze aandacht rusten bij die gebieden in onze ervaring die pijnlijk of moeilijk zijn. We kunnen ontdekken dat onze automatische gewoonte van verzet tegen het moeilijke alleen maar meer pijn schept. We leren in deze beoefening hoe we ons gaandeweg meer kunnen verzachten naar het onaangename toe en zo uit de gewoonte van steeds meer weerstand en spanning kunnen groeien.

Deze beoefening lost de moeilijke situatie niet op maar kan onze relatie ertoe op ingrijpende en positieve wijze veranderen.

Deze meditatie kan je als 10-minuten meditatie of voor een langere duur beoefenen.

 

schatkist aan prettige ervaringen (kort of langer)

Als we het moeilijk hebben, zijn we hierop soms zodanig gericht dat we uit het oog verliezen dat ons leven meer is dan alleen maar moeilijkheden. Als we op die manier naar de wereld zijn beginnen kijken, kan alles somber, grijs en uitzichtloos lijken.

In deze beoefening laat je je aandacht actief rusten op alles wat aangenaam is in dat moment – en er werkelijk is altijd wel iets aangenaam in elk moment. Op die manier wordt je ervaring van dit moment weer gekleurd met alles wat ook mooi en waardevol is.

Deze meditatie kan je als 10-minuten meditatie of voor een langere duur beoefenen.

open hart (kort of langer)

In deze beoefening maken we ons perspectief op de situatie en onszelf steeds ruimer. We ontdekken nog meer dat onze ervaring op elk moment uit zowel prettige als onprettige ervaringen bestaat. We ontdekken ook dat alles in onze ervaring steeds in beweging en verandering is, dat niets vast en blijvend is.

Deze beoefening kan zorgen voor een ervaring van diepe rust, van een breed en gebalanceerd perspectief op de situatie en op onszelf. We verliezen wat moeilijk is niet uit het oog maar zien dat het deel uitmaakt van een veel bredere situatie die steeds verandert. Dit soort breed perspectief kan ons vaak toelaten met een heel andere blik naar iets te kijken waardoor wat een probleem leek opeens minder problematisch is of het laat ons toe oplossingen te vinden die we voorheen niet zagen doordat ons gezichtsveld te eng was.

Deze meditatie kan je als 10-minuten meditatie of voor een langere duur beoefenen.

verbondenheid (kort of langer)

In deze beoefening moedigen we je aan je toestand als een gelegenheid aan te wenden om dieper in de conditie van het mens-zijn te kijken. Elk lichaam is onderworpen aan de ziekte en het verval dat gepaard gaat met ouder worden, elke mens ervaart moeilijkheden. We kunnen leren de fijne lijn te bewandelen tussen het onszelf helpen op elke mogelijke wijze enerzijds en het aanvaarden van de onvermijdelijke moeilijkheden van het leven anderzijds. Door dieper te kijken naar het mens-zijn kunnen we in het reine komen met onze eigen moeilijkheden en tegelijk ook empathie ontwikkelen voor anderen die lijden.

Door deze beoefening kunnen we ons steeds dieper verbonden voelen met anderen. We zien dat anderen een leven hebben net zoals ons en dat ons leven in essentie niet zo verschillend is aan dat van anderen. Dit is de plek waar compassion, empathie en kindfulness ontstaat.

In de 8 weken cursus kindfulness gaan we heel diep in op dit aspect van de beoefening van mindfulness.

Deze meditatie kan je als 10-minuten meditatie of voor een langere duur beoefenen.

bewegen in gewaarzijn

Gewaarzijn beoefen je niet alleen op het meditatiekussen maar kan je –  zoals de Boeddha het 2500 jaar geleden al aangaf  – al zittend, liggend, staand en lopend . We bewegen in gewaarzijn.

In de cursussen nemen we wat zachte lichaamsoefeningen (gebaseerd op yoga en pilates) in het programma op. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor Breathworks door een zeer ervaren yoga leraar. Ze zijn geschikt voor iedereen doordat ze  heel gemakkelijk aan te passen zijn aan verschillende noden.

In de cursus ‘mindfulness bij stress’ leren we je ook de loopmeditatie.

 

meditatie?

Mindfulness beoefenen betekent ook: mediteren. Laat je hierdoor niet afschrikken. Aan meditatie is helemaal niets exotisch of vreemd. Meditatie is gewoonweg een periode van tijd uittrekken om je te wijden aan de beoefening van mindfulness.

Je hoeft bij breathworks hiervoor trouwens niet onbeweeglijk in vreemde poses te gaan zitten. Een goede meditatiehouding is er één die je toelaat comfortabel te beoefenen – en voor sommigen betekent dit zelfs gewoonweg liggen. Een meditatie kan 10 minuten duren of een stuk langer – naargelang de tijd die je hebt en wat voor jou op dat moment haalbaar is.

Als je deelneemt aan een cursus ontvang je het handboek bij de cursus en krijg je toegang tot een reeks begeleide meditaties die je thuis kan gebruiken om onder begeleiding te mediteren. De begeleide meditaties gaan van 10 minuten tot een stuk langer. 

 

“Het gaf me werktuigen waar ik steeds opnieuw en opnieuw naar terugkeer, als naar een toetssteen”

 

SB, business consultant

 

“Ik kan je niet genoeg bedanken om me technieken aan te leren die ik mijn ganse leven zal hebben, die ik overal kan gebruiken”

 

JS, artritis van de ruggengraat

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com